Tinand cont de situatia creata in aceste zile la Aeroportul din Iasi din cauza cetii dense (principalul inconvenient in domeniul aviatiei), tinem sa precizam mai multe aspecte.

Exista limite de vizibilitate stabilite pentru aterizarea in conditii de siguranta, limite sub care nu se aterizeaza intrucat viata si integritatea pasagerilor sunt cele care primeaza. La Iasi, in aceasta perioada, astfel de limite de vizibilitate nu sunt atinse in zona aeroportului nostru din cauza cetii foarte dense, in mai multe momente ale unei zile, prin urmare nu se pot opera aterizari. Pentru a se intelege corect, daca aceste valori de vizibilitate redusa ar fi inregistrate la Bacau, Suceava, Cluj, Timisoara si Sibiu sau in alte aeroporturi, nici acolo nu ar fi posibila aterizarea.

Este, din nefericire, si o particularitate a zonei noastre, unde frecvent se inregistreaza valori de vizibilitate sub 50 de metri, iar temperaturile nefiresc de ridicate pentru aceasta perioada favorizeaza suplimentar aparitia si mentinerea acestui fenomen pentru mai multa vreme.

Intelegem perfect disconfortul creat pasagerilor ce urmau sa ajunga ori sa plece din Iasi , insa nu exista nicio culpa in astfel de situatii. Nici a aeroportului, nici a companilor aeriene si, in mod clar, nici a pasagerilor pentru ceea ce ofera natura.

Mentionam ca minimele de aterizare pe Aeroportul Iasi au fost mult imbunatatite fata de anii anteriori; echipamentele de apropiere pentru aeronave, aflate in proprietatea ROMATSA, functioneaza corect; la fel si sistemele de balizaj ale aeroportului, insa in conditii de vizibilitate mult sub limitele admise, nici echipamentele performante nu fac fata si nicaieri in lume nu s-ar putea ateriza.

Situatii similare s-au inregistrat si pe aerogarile invecinate (Suceava, Bacau, Chisinau), iar Aeroportul Iasi a primit, la randul sau, de nenumarate ori, aeronavele ce trebuiau sa aterizeze acolo, insa noi nu am facut din acest lucru un mijloc de propaganda pentru ca, in aviatie, astfel de evenimente sunt des intalnite.
De altfel, se cunoaste faptul ca acest fenomen meteo, extrem de imprevizibil, a perturbat traficul si in unele din cele mai mari aeroporturi din lume, unde s-au inregistrat sute de intarzieri majore si anulari de zboruri intr-o singura zi.

Potrivit unui comunicat emis de Eurocontrol (Organizatia Europeana pentru Siguranta Navigatiei Aeriene), intarzieri de zboruri au avut loc si pe aeroportul londonez Heathrow, cel mai mare din Europa, unde in luna noiembrie a anului trecut au fost anulate peste 120 de zboruri din cauza cetii dense. Intarzieri/anulari au fost inregistrate si pe aeroporturile din Paris, Stuttgart, Hamburg, Berlin, Luxemburg, Bruxelles, cea mai afectata fiind Marea Britanie (aeroporturile London City, Liverpool, Manchester, Glasgow, Belfast, Leeds Bradford si Cardiff)/ Sursa: Eurocontrol, noiembrie 2015.

Dorim ca intreaga opinie publica sa cunoasca faptul ca Aeroportul International Iasi este primul interesat sa nu existe intarzieri de zboruri, cu atat mai mult anulari, intelegandu-se ca in aviatie predictibilitatea in operarea unui zbor regulat reprezinta esenta afacerii aeroportuare. Tot ceea ce depinde de administratia aeroportuara pentru asigurarea functionalitatii suprafetelor de miscare (pista, platforma, cale de rulare) s-a facut, astfel incat, cu toate precipitatiile sub forma de ninsoare si fenomene extreme de freezing rain, coeficientul de franare inregistrat pentru Aeroportul Iasi este maxim. Desi la sol exista toate conditiile pentru operarea in siguranta, ne aflam in imposibilitatea de a preveni sau inlatura un fenomen meteo asa cum este cel care a cauzat intarzierile si anularile pe Aeroportul Iasi, si anume ceata.

Administratia aeroportuara va depune toate diligentele pentru ca, atunci cand este posibil, tehnologia de ultima ora, verificata la nivel mondial, sa fie instalata si pe Aeroportul din Iasi. Insa, asa cum am prezentat mai sus, pot aparea situatii in care natura invinge orice echipament performant.
Speram ca toate aceste neplaceri sa se termine cat mai curand, iar programul curselor operate de pe Aeroportul International Iasi sa poate fi respectat intru totul.

****
Alte exemple de situatii in care ceata a afectat serios traficul in aeroporturi importante din lume gasiti in link-urile de mai jos:

http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/fog-causes-more-flight-delays-and-cancellations-at-heathrow-manchester-and-gatwick-airports-a6718876.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3299790/Passengers-warned-travel-misery-second-day-fog-forces-airports-cancel-flights-London.html

http://www.ledauphine.com/economie-et-finance/2013/12/16/le-brouillard-provoque-retards-et-annulations-a-l-aeroport

http://www.tdg.ch/geneve/actu-genevoise/Le-brouillard-perturbe-le-trafic-aerien-a-Cointrin/story/22424464

http://www.lepoint.fr/societe/aeroports-les-vraies-raisons-d-annulation-des-vols-en-cas-de-neige-20-01-2013-1617756_23.php