Aeroportul International Iasi a organizat in perioada 14-15 septembrie 2016 un workshop cu participare europeana, avand ca tema principala de dezbatere “Implementarea  regulamentului UE 139/2014. Procesul de  conversie a certificatului de aerodrom”. Despre  siguranta aeroportuara si despre modalitatea de certificare a aeroporturilor, respectand cerintele referitoare la tehnice si procedurile administrative impuse de regulamentul european, s-a discutat pe durata celor doua sesiuni de workshop.

Evenimentul a fost organizat de Aeroportul Iasi, cu coordonarea Autoritatii Aeronautice  Civile Romane (AACR) si sub egida Agentiei Europene  pentru Siguranta (EASA), un aport important venind si din partea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti ( CNAB).

La workshop au participat 90 de invitati din tara si strainatate, specialisti din domeniul aviatiei din Germania,  Austria, Spania, Ungaria, Olanda, Republica Ceha si Republica Moldova, precum si autoritati si reprezentanti  ai aeroporturilor regionale din tara. In cadrul celor doua sesiuni de lucru interactive, participantii au facut schimb  de opinii si experienta si au prezentat, pe baza unor studii si proiecte, recomandari  de buna practica menite sa faciliteze tranzitia  aeroporturilor la certificarea europeana,  urmand etapele necesare asigurarii conformarii cu  cerintele stabilite. In program au fost incluse si o vizita la Aeroportul Iasi, precum si un tur al orasului.

Marius BODEA, Presedintele C.A. Aeroportul International Iasi:

„In contextul aparitiei unor noi  reglementari europene in ceea ce priveste  siguranta in aviatie, toata industria aviatica a Europei trebuie sa se  conformeze, in aceasta perioada, noilor cerinte. Acest nou regulament  elaborat de Uniunea  Europeana da nastere la o multime de intrebari, tocmai de aceea organizarea unui asfel de intalniri a fost mai mult decat necesara. Noi, Aeroportul Iasi, nu am fi reusit sa implementam proiectul de dezvoltare si modernizare daca nu am fi inteles ca estential este sa ne pliem pe legislatia specifica a aerodromului, sa respectam intru totul ceea ce spune regulmentul. Si, foarte importanta este conlucrarea cu intreaga industrie; nimic nu s-ar fi putut construi fara un contact permanent cu Autoritatea Aeronautica Civila Romana, cu proiectantii si comandantii de aeronave care au experienta. De aceea lucrurile au mers atat de repede si de bine. In prezint, suntem si noi in proces de conversie la categoria de Aerodrom si suntem pregatiti sa ne pliem tuturor cerintelor extrem de exigente ale regulamentului 139. De asemenea, ne bucuram ca am avut posibilitatea sa invatam si sa castigam din experienta specialistilor EASA si sa fim in legatura cu cele mai bune practici si recomandari in acest sens”.

Ovidiu TRĂICHIOIU, Director Adjunct Supervizare, AACR:

“In 2014 a intrat in vigoare Regulamentul 139 care introduce o noua situatie de certificare la nivel european a tuturor aeroporturilor, dupa aceleasi reguli, si un sistem de sustinere si de  monitorizare a acestor reguli. Romania este membra a  Uniunii Europene, iar intreg sistemul legislativ se  aplica intocmai. Si, ca atare, in domeniul  aeroportuar, atat  autoritatile aeronautice, cat si cele  600 de aeroporturi europene trebuie sa finalizeze  obtinerea unui certificat de nivel european, cu  reguli comune. Nu intamplator acest eveniment, la nivel inalt, se desfasoara la Iasi pentru ca aici gasim un volum de trafic si de destinatii impresionant, evolutia Aeroportului Iasi, in ultimii ani, fiind spectaculoasa. Nu exista o alta tara in Europa, care sa fi organizat trei astfel de evenimente cu un nivel de exigenta  deosebita”.

George FIRICAN, Director Regional Adjunct ICAO, Biroul pentru Europa si zona Nord Atlantica:

„Complexitatea activitatilor din cadrul unui aeroport este o adevarata provocare in fata organismelor internationale, in ceea ce priveste modul in care trebuie sa functioneze si sa se asigure siguranta transportului aerian. Un aeroport nu poate sa asigure aceste responsabilitati de unul singur. Din cele 56 de state care sunt in aria noastra de responsabilitate, toate au intampinat probleme privind implementarea acestei cerinte internationale, avand implicatii administrative si financiare deosebite, dar fara ea nu se poate concepe o dezvoltare viitoare a aviatiei civile. Am revenit la Iasi dupa 20 de ani si sunt impresionat de schimbarile care s-au facut aici, in primul rand  infrastructura, noua aerogara, principala poarta de intrare si iesire din oras”.

Sarah Poralla, Ofiter Reglementari EASA:

Este foarte bine ca Romania  este interesata sa stie cum  trebuie sa se conformeze noului regulament impus de UE, care sunt pasii necesari pentru obtinerea certificarii de aerodrom. Este important  ca Romania are o atitudine proactiva si este benefic faptul ca a invitat chiar si tari  invecinate la acest eveniment. Evident, mai sunt lucruri de facut,  dar este un inceput bun, iar scopul acestui workshop este tocmai acela de a raspunde intrebarilor legate de acest nou rgulament european, de a aduce clarificari si de a conlucra, astfel incat toate aeroporturile sa indeplineasca cerintele necesare functionarii in conditii optime”.